Danmarks største krudtforum!

IndeksGalleryFAQSøgTilmeldte brugereGrupperTilmeldLogin
Login
Brugernavn:
Kodeord:
Log mig på automatisk ved hvert besøg: 
:: Jeg har glemt mit kodeord. Send nyt kodeord via email
Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Hvem er på nu
Der er i alt 2 brugere på systemet nu: Ingen tilmeldte, ingen skjulte og 2 gæster :: 2 Bots

Ingen

Flest brugere online på samme tid var 59, Søn dec 11, 2011 7:38 pm
Statistics
Der er i alt 124 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er krudtmester

Vores brugere har i alt skrevet 356 indlæg in 84 subjects

Share | 

Fremstilling af Kaliumperklorat

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Mikkelsen
Admin
Admin

Antal indlæg: 93
Geografisk sted: Warszawa, Polen

IndlægEmne: Fremstilling af Kaliumperklorat   Lør mar 26, 2011 11:10 am

BEMÆRK! Har du ikke tid til at læse HELE dette indlæg, bør du på ingen måde give dig i kast med udvinding af kaliumperklorat!

Hey folkens,
Nu går jeg til yderlighederne, og afslører hvordan jeg selv fremstiller kaliumperklorat. Wink
De fleste af jer kender det nok som "Potassium Perchlorate" fra YouTube og internettet, men den danske betegnelse er altså kaliumperklorat, nu har vi i hvert fald det på plads. tongue
For at fremstille kaliumperklorat er det vigtigt at man forstår den simple kemi, lovgivning osv. som omgiver kemikaliet. Så det gennemgår vi lige først:

Kaliumperklorat er et uorganisk salt med den kemiske formel "KClO4". Det er et af de kraftigste iltningsmidler som man kan sine hænder på, og derfor tillader dansk lovgivning ikke at man selv importerer det. Undtaget fra forbuddet er de danske fyrværkeri fabrikker.
Kaliumperklorat er opløseligt i vand, og er til nogen grad vandsugende når det befinder sig i fri luft. Kaliumperklorat reagerer kraftigst med nogle forskellige metalpulvere, herunder Magnesium(Mg) og Aluminium(Al). Reaktionen mellem kaliumperklorat og et sådant pulver, frembringer et kraftigt smæld eller "puf", og et stærkt lys. Derfor kaldes det i den forbindelse for blitzpulver.
Det er som sagt ulovligt at importere kaliumperklorat, men det findes i flere forskellige typer af lovligt dansk fyrværkeri. Det findes til nogen grad som blitzpulver-"booster" i nogle raketter og batterier, men ellers kan det også findes i heksehyl. Vi vil også tage udgangspunkt i heksehyl, når vi skal fremstille (udvinde) det.
Vi kan udvinde kaliumperklorat i ren form, ved at skille kemikalierne i heksehyl fra hinanden.
Dette er en meget nem procedure, da heksehyl kun består af 70% kaliumperklorat
og 30% natriumbenzoat. Jeg gennemgår udvindingsproceduren, og forklarer samtidigt hvad der foregår rent kemisk.

En pokkers masse heksehyl,
Husholdningssprit, (Ethanol)
En stor (ca. 50ml) "saltvands"-sprøjte, (Kan købes på apoteker)
Et bægerglas eller skål,
En plasticbakke eller lignende.
En gammel plasticdunk

Tag hylekrudtet ud af omkring 50 heksehyl, og hæl det i bægerglasset. Herefter tilsættes 200ml husholdningssprit. Rør rundt med en malerpind eller lignende i mindst 10min.
Stil bægerglasset et køligt sted, gerne i en fryser. I halvanden time.
Nu skulle der gerne være dannet bundfald, i form af kaliumperklorat.
Tag saltvandssprøjten og sug husholdningssprittet, som nu indeholder natriumbenzoat, op. (Sprittet kan godt få en lidt "mælket" farve)
Og sprøjt det ned i en gammel dunk. Fortsæt indtil bundfaldet kun er dækket af en lille smule sprit. Nu hælder du (igen) 100ml husholdningssprit i bægerglasset, og rører rundt igen.
Stil bægerglasset i fryseren i halvanden time og sug igen 9/10dele af sprittet op. (Gentag hvis sprittet stadigvæk har lidt farve)

Nu tager vi bægerglasset med bundfaldet i, og hælder det ud i vores plasticbakke, er der overskydende krystaller i glasset kan man bruge lidt vand til at få dem med ud.
Det er vigtigt at bakken er af plastic, da KClO4 vil reagere med metal.
Stil bakken et lunt sted så sprittet kan fordampe. Forsøg ikke at speede fordampningen op ved at bruge eks. en hårtørrer.
Når hele væsken er fordampet er der nogle fine små krystaller tilbage, dét er rent kaliumperklorat. Er krystaller for store kan de nemt knuses til fint pulver, i eks. en morter.
Krystallerne / pulveret skal opbevares i en tætlukket plasticpose.

Natriumbenzoat er opløseligt i alkohol, og kaliumperklorat er næsten ikke opløseligt i ethanol. Når jeg siger næsten, er det fordi en ubetydelig lille del af kaliumperkloratet altid vil blive opløst, dette har dog ingen effekt på udvindingen.
Alkohol og ethanol er et meget ens stof, ethanol er simpelt sagt bare alkohol med ethan i. Når vi putter vores heksehylskrudt i husholdningssprit(ethanol), bliver natriumbenzoatet opløst i væsken, og flyder rundt som ioner i sprittet. En lille bitte del af kaliumperkloratet bliver også opløst, men langt størstedelen falder blot til bunds som bundfald. Når vi suger husholdningssprittet(ethanolen) op, følger natriumbenzoatet med. Mens kaliumperkloratet bliver på bunden af bægerglasset. Jo flere gange vi gentager proceduren, jo mere natriumbenzoat fjerner vi og jo renere kaliumperklorat står vi tilbage med.

Jer der har en smule forstand på kemi vil så nok stille spørgsmålet, "Hvad så med ethanolen, den er jo heller ikke ren?". Det er rigtigt at man i Danmark tilsætter giftstoffet diethylphthalat i husholdningssprit. Det er for at undgå at folk laver deres egne alkoholiske drikke, osv. Diethylphthalat har en smule sværere ved at fordampe end ethanol. Men bare rolig, det fordamper også forholdsvist hurtigt, og vil ikke have effekt på kaliumperkloratet.

Husholdningssprit afgiver dampe som kan være skadende for mennesker og dyr. Og som samtidigt kan eksplodere ved antænding i et rum uden god ventilation. Derfor skal alle trinene under fremstillingen, udføres i enten et lokale med god ventilation, eller udendørs.

Husk altid at bruge gummihandsker og sikkerhedsbriller under fremstillingen, og undgå at være iført tøj som er af syntetisk oprindelse.

Jeg kan ikke holdes ansvarlig for hverken skader, ulovlige handlinger eller lignende, som denne viden kan føre til. Fremstillingen/udvindingen foregår derfor kun på eget ansvar!

Dunken indeholdende natriumbenzoat og ethanol, skal afleveres på din lokale genbrugsstation.

//Mikkelsen Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Vis brugerens profil http://fyrvaerkeri.danskforum.net
Putz

Antal indlæg: 13
Geografisk sted: København

IndlægEmne: Det er for godt, det her!   Fre apr 01, 2011 2:57 pm

KUDOS MIN HERRE! Cool
Den her guide er bare helt i orden, og jeg glæder mig virkelig til at prøve den!!! Så skal jeg da igang med at lave blitzpulver! Very Happy
1000 tak for det!
Vis brugerens profil
brightshadow

Antal indlæg: 8
Geografisk sted: Denmark

IndlægEmne: Re: Fremstilling af Kaliumperklorat   Fre feb 17, 2012 10:24 am

Hej

Inden jeg begynder at lave FP med resultatet fra denne guide, kan du så vise mig et sted hvor der står at det altid er og altid er det mix der har været brugt i Danske hyl ?

De Hekse hyl Jeg har på lager lige nu er nogle med lidt år på bagen
(BRS-98-349-RC-04-132 på positiv listen i 2003)
Citat:
Sikkerhedsaftand 20m.. LOL
Beredskabsstyrelsen forbyder heksehyl der kan flyve mere end 3m

Her er lidt forskellige opskrifter jeg fandt i en Guide på nettet:
Citat:
Chapter 4: whistle Mixes

Whistle mix #1
Preparation: put a very small quantity of these chemicals on a piece of paper and very gently
sift the chemicals together. Never mix in large quantities!
Potassium perchlorate.............................72.5
Sodium salicylate.................................27.5

Whistle mix #2
Preparation: put a very small quantity of these chemicals on a piece of paper and very gently
Potassium nitrate.................................30
Potassium dinotrophenate..........................70

Whistle mix #3
Potassium perchlorate.............................70
Sodium benzoate...................................)

Et andet sitat herunder, Er det den "gamle blanding" ?
(der er mange der siger at der var vildere krudt i heksehyl i gamle dage)

Citat:
I Frede Storborgs bog: "Krudt- og fyrværkerikemi" s. 70 gives følgende sammensætning af de gule heksehyl (andre slags har en anden sammensætning - ingen generel regel): Kaliumperchlorat og kaliumhydrogenphthalat.
Den beskrives som beskrives som langt farligere end fx. sortkrudt, da den er mere følsom for stød og slag.
De to stoffer er ikke direkte giftige, men er absolut heller ikke noget man skal spise.
Lunten er erstattet fra tidlige dage med en såkaldt sikkerhedslunte, med sortkrudt placeret inde i lunten således at den kun kan tændes fra enden, modsat tidligere med bomuldssnor imprægneret med sortkrudt som kunne tændes af vildfarne gnister.
Heksehylet hyler fordi satsen er meget trykafhængig når den brænder, så der dannes simpelthen en stående lydbølge i paprøret, som svinger i takt med forbrændingen. Det er derfor at hyletonen bliver dybere efterhånden som et hyl brænder (plasticdimsen i enden skal kun holde lunten, det er ikke en fløjte).
Sortkrudt og heksehylskrudt der er presset sammen brænder ca. lige hurtigt, når et "trampet" heksehyl eksploderer, skyldes det at satsen revner, og overfladen der kan brænde bliver så stor, at gassen ikke kan nå at slippe ud af hullet i enden.

Mvh. Bright..
Vis brugerens profil
Mikkelsen
Admin
Admin

Antal indlæg: 93
Geografisk sted: Warszawa, Polen

IndlægEmne: Re: Fremstilling af Kaliumperklorat   Man feb 27, 2012 12:58 pm

Som jeg selv skrev, så afhænger det af flere ting.
De heksehyl som jeg har haft mest succes med, har været de gamle fra brightstar, dem med prop. Smile
Vis brugerens profil http://fyrvaerkeri.danskforum.net
FireworkMaker

Antal indlæg: 1
Geografisk sted: Himlen

IndlægEmne: Re: Fremstilling af Kaliumperklorat   Tors apr 12, 2012 8:41 pm

Fedt tak for det gode råd ;-) men jeg fortrækker elektrolyse metoden, bare for at være sikker at jeg får 99,99 % kclo4
Vis brugerens profil

Fremstilling af Kaliumperklorat

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1